Laboratoria Przyszłości
Kolorowe literki
16 stycznia 2024 roku na zajęciach kreatywności uczniowie klasy I b rozpoczęli pracę z długopisem 3D. Korzystając z szablonów wydrukowały kolorowe literki. Każdy stworzył literę rozpoczynającą jego imię. W czasie pracy pierwszoklasiści ćwiczyli cierpliwość, precyzję i dokładność. Na kolejnych zajęciach dzieci będą rozwijać wyobraźnię przestrzenną i artystyczną, własne pomysły i zainteresowania wykorzystując długopisy 3D.
Zajęcia kreatywne w kl. 7c
W I semestrze 2023/2024 odbywały się zajęcia kreatywne w kl. 7c z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu Laboratoria przyszłości. Były poruszane m.in takie zagadnienia jak:
-Poznajemy układ Słoneczny - okulary VR
-Zabawy z napięciem powierzchniowym.
-Odwrócona szklanka.
-Ciśnienie - balon pod presją
-Obwody elektryczne.
-Zabawy z ciśnieniem.
-Co pływa a co tonie
i wiele innych.
Celem zajęć było rozwijanie zainteresowań przyrodniczych oraz kreatywnego myślenia.
Gogle VR
W dniach 19 i 20 września 2024 roku uczniowie klas 7 poznali metody rozdziału mieszanin. Niezwykłą atrakcją okazał się proces destylacji etanolu z wodą, który odbył się w wirtualnej rzeczywistości. Doświadczenie zostało przeprowadzone za pomocą gogli VR zakupionych w ramach programu Laboratoria Przyszłości.
Wyniki szkolnego konkursu „Zaprojektuj model 3D”
I miejsca
Oliwier Matuk, uczeń klasy 7a
Mateusz Nowicki, uczeń klasy 8b
II miejsce
Kalina Lulkiewicz, uczennica klasy 8c
III miejsce
Maciej Piećko, uczeń klasy 8d
Zwycięzcom gratulujemy.
Projekty nagrodzonych uczniów:
Oliwier Matuk | Mateusz Nowicki | Kalina Lulkiewicz | Maciej Piećko |
Szkolny konkurs.
Zaprojektuj model 3D.
Przedsięwzięcie skierowane jest do uczniów klas 4-8 szkoły. Konkurs polega na zaprojektowaniu w dowolnym programie funkcjonalnego modelu 3D. Model powinien mieć formę breloczka do kluczy reklamującego naszą szkołę. Wymiary modelu nie powinny przekraczać 6cm-6cm-6cm (długość-szerokość-wysokość). Jeden uczeń może zaprojektować maksymalnie 3 modele.
Plik projektu zapisanego w formacie STL należy przesłać do 12 maja 2023 na adres a.zajkowski@sp8bialystok.edu.pl lub przynieść osobiście do nauczyciela Adam Zajkowskiego.
Komisja konkursowa w składzie A. Maciejczuk, B. Surmacz, A. Zajkowski dokona rozstrzygnięcia konkursu do dnia 17 maja 2023
Nagrody:
- trzy pierwsze miejsca ocena cząstkowa celująca z informatyki
- zwycięzca będzie mógł wydrukować swój własny model na szkolnej drukarce 3D
Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do wykorzystania nadesłanych prac do promocji działań szkoły.
Pytania proszę kierować do p. Adama Zajkowskiego.
Ekologiczny stworek - 13.04.2023
W marcu uczniowie klasy 5c, na lekcjach techniki, wykonali stworka z materiałów z odzysku i odpadów. A wszystko to dzięki wyposażeniu pracowni technicznej w ramach projektu Laboratoria przyszłości. Uczniowie pracowali z dużym zaangażowaniem, wykonali ciekawe i pomysłowe prace.
Drukarka 3d
Uczniowie klasy 8b zapoznali się z techniką druku 3d. Poznali zasadę działania drukarki oraz podstawowe funkcje związane z obsługą techniczną urządzenia np. jak ładować i wyładowywać filament, poziomować blat. W ramach testowania drukarki wydrukowali breloczki do kluczy. Już od 6 marca próbują własnych sił w projektowaniu modeli do wydruku wykorzystując stron www.skrimarket.com oraz www.tinkercad.com.
Kółko fizyczne -10.02.2023
Powódź w szklance, zachowanie się kulek w kołysce Newtona, prąd z paneli słonecznych oraz zjawisko konwekcji - to doświadczenia, które dziś uczniowie samodzielnie wybrali i przeprowadzili. #LaboratoriaPrzyszlosci, @LaboratoriaPrzyszłości
Ponadto Mateusz Czapko, ucz. kl 8b, zaprezentował wykonany przez siebie silnik elektryczny. Pomoc ta, naprawdę robi wrażenie, jest tam wszystko co trzeba, magnesy, komutator, szczotki, zwojnica, wszystko profesjonalnie zamocowane na drewnianej podstawce. Brawo Mateusz!
Zjawisko Konwekcji
Dnia 13.01.2023 r. uczennice kl. 8, samodzielnie wykonały model papierowej spirali, za pomocą której pokazały zjawisko konwekcji. Inna grupa eksperymentowała ze zjawiskiem konwekcji konstruując model komory z dwoma kominami. Uczniowie sprawdzali np. czy liczba świeczek w układzie wpływa na prędkość przemieszczania się dymu. Zastanawialiśmy się także, jak działa prosty silnik prądu stałego skonstruowany przez uczniów.
Okulary Vr
Okulary VR gotowe do użytku! Wspólnymi siłami, przy pomocy uczniów kl.7a oraz Mateusza Czapko uruchomiliśmy okulary VR. Było przy tym dużo hałasu ale i radości. Uczniowie mogli oglądać planety US, eksplodujący wulkan oraz ludzkie narządy. Na koniec, największą atrakcją był rajd wewnątrz żyły, gdzie można było obserwować np. krwinki czerwone.
Turbina Wiatrowa
25.11, podczas zajęć koła fizycznego, uczniowie zmontowali turbinę wiatrową za pomocą, której można było naładować akumulatorek. Następnie skonstruowali pojazd elektryczny zasilany tą energią. Początkowo pojazd nie chciał ruszyć z miejsca, ale nasi uczniowie są bardzo kreatywni i udało się! Brawo Marcelina i Mateusz!
"z Fizyką Za Pan Brat"
"Balon pod presją" - taki temat realizowali na zajęciach pozalekcyjnych z fizyki uczniowie klasy 8d. Sprawdzali m.in jak zachowuje się balon zamknięty w pojemniku podczas wpompowywania powietrza oraz wypompowywania. Eksperymentowali także z pianką do układania włosów oraz piankami marschmallows, siłowali się, próbując rozdzielić półkule magdeburskie. Na zajęciach wykorzystujemy sprzęt zakupiony w ramach #LaboratoriaPrzyszłości, @LaboratoriaPrzyszłości.